آیا میدانید صحبت کردن در چه زمانی بیشترین میزان تاثیر گذاری بر روی مخاطب را خواهد داشت؟
قطعا در مکالمات و جلسات حضوری.
شما در جلسات حضوری میتوانید به بهترین نحو ممکن مخاطبانتان را تحت تاثیر حرفهایتان قرار دهید. زیرا زبان بدن، ظاهر و چهره شما بر روی تصمیم گیری فرد در رابطه با خرید محصول از شما تاثیر میگذارد.
حالا سوال اینجاست؟
در مکالمات تلفنی که چهره شما دیده نمیشود این کمبودها را چگونه بر طرف خواهید کرد؟
در این مقاله چندین اصل در رابطه با مهارت ارتباط تلفنی توضیح خواهیم داد که رعایت آنها تاثیر جادوییای در بازاریابی تلفنی شما خواهد داشت.
اصل اول – خودتان را معرفی کنید.
در ابتدای هر مکالمه تلفنی خودتان را به طور کامل معرفی کنید. مثلا بگویید: "احمدی هستم از واحد فروش شرکت آی نوتی تماس میگیرم."این کار در بازاریابی تلفنی حس آشنا بودن، حس احترام را به مخاطب انتقال میدهد.
حتی برای زمانهایی که مشتری با مجموعه شما تماس میگیرد از نرم افزارهای شناسایی شماره و یا Caller ID برای شناسایی شماره مخاطبین استفاده کنید.
در این حالت میتوانید پس از برداشتن تلفن نام خانوادگی مخاطب را بگویید.
مثلا برای پاسخگویی تلفن بگویید: "سلام آقای رضایی، در خدمتتون هستم."
این کار به مشتری حس خاص بودن میدهد. چون فکر میکند شما از روی تن صدا، ایشان را شناختهاید.
حتی برای شروع مکالمات تلفنی ای که مخاطب با شما تماس گرفته و شما آن شماره را نمیشناسید، باز هم خودتان را معرفی کنید.
مثلا بگویید : "احمدی هستم، چطور میتونم کمکتون کنم؟"
این اصل از مهارت ارتباط تلفنی ، بازاریابی تلفنی شما را متحول خواهد کرد.
اصل دوم – از قلم و کاغذ یادداشت استفاده کنید.
همیشه یک قلم و کاغذ در کنار دستگاه تلفن، روی میز کاری خود قرار دهید. حتما میپرسید چرا؟زیرا مخاطب مطمئن میشود با کارشناس فروش باهوش و قدرتمندی در حال مکالمه است.
در بازاریابی تلفنی با نوشتن کلمات کلیدی مکالمات تلفنی، هیچ چیز فراموش نمیشود و با رعایت این اصل از مهارت ارتباط تلفنی ، نیاز نیست از مشتری بخواهید که جزئیات خواستهاش را دوباره برایتان تکرار کند.
بعلاوه این یادداشتها برای گرفتن تاییدیه نهایی از مشتری هم مفید خواهد بود.
مثلا بگویید آقای رضایی یک بار همه مواردی که فرمودید، باهاتون چک کنم؟ شما یک دستگاه .... مدل ... رنگ ... سفارش دادید که میخواهید در تاریخ .... به دستتان برسد؟
اصل سوم – از مخاطب برای ادامه صحبت اجازه بگیرید
یکی از اصول مهارت ارتباط تلفنی در بازاریابی تلفنی، اخذ اجازه از مخاطبین است.مثلا در ابتدای مکالمه بگویید : "احمدی هستم از واحد فروش شرکت آی نوتی، امکانش هست چند دقیقه از وقتتون را در اختیارم بگذارید؟" یا بگویید: "آیا زمان مناسبی تماس گرفته ام؟ "
این مدل از مکالمات تلفنی ، دو بازخورد متفاوت خواهد داشت. یا به دلیل احترامی که به مخاطب گذاشتهاید و کنجکاویای که برایش ایجاد شده است؛ راغب به ادامه مکالمه خواهد شد.
یا ادامه مکالمات تلفنی را به زمان دیگری موکول خواهد کرد.
در هر دو صورت با این کار، حس خیلی خوبی را به مخاطب انتقال دادهاید.
یکی دیگر از مزیتهای این کار، این است که حس معذب و مزاحم بودن را در بازاریابی تلفنی و تماس های سرد از بین بردهاید.
اصل چهارم – همیشه آراسته باشید
همانطور که در مقاله هنر بازاریابی تلفنی گفته شد؛ درست است مخاطب ظاهر آراسته ما را از پشت تلفن نمیبیند اما مکالمات تلفنی شما را دگرگون میکند.قطعا زمانی که شما کت و شلوار یا لباس فرم به تن دارید، به صورت رسمی تر صحبت خواهید کرد. اما پوشیدن لباسهای رسمی در همه تماس های تلفنی مانند تماس های CRM و شکایت مشتریان تاثیر یکسانی نخواهد داشت.
اصل پنجم – لبخند به لب داشته باشید.
جالب است بدانید؛ حتی لبخندهای مصنوعی این پیغام را به مغز میرساند؛ که شما خوشحال هستید پس هورمونی را ترشح میکند که در تغییر حال درونی شما موثر خواهد بود.با اینکه مخاطبان مکالمات تلفنی، لبخند شما را از پشت تلفن نمیبینند. اما از روی لحن صحبت و تن صدای شما، کاملا متوجه لبخندی که به لب دارید میشوند و حتی تصویر این لبخند در ذهنشان نقش میبندد.
شما با این کار، در حین بازاریابی تلفنی، انرژی مثبتی را به مخاطب انتقال خواهید داد.
اصل ششم – با سرعت مناسبی صحبت کنید.
قبل از مکالمات تلفنی یک نفس عمیق بکشید تا کمی ریلکس شوید و سعی کنید با سرعتی مناسب مکالمات تلفنی خود را ادامه دهید.در بازاریابی تلفنی این مساله خیلی مهم است که شما خیلی تند صحبت نکنید.
زیرا با عدم رعایت این اصل از مهارت ارتباط تلفنی، این پیغام را به مخاطب میرسانید که عجله دارید و یا از روی بی حوصلگی با مخاطب تماس گرفتهاید.
نکته دیگر: تن صدای خود را تغییر دهید، تن صدای یکنواخت برای شنونده خسته کننده خواهد بود.
تهیه کننده تصاویر مقاله : سرکار خانم آرزو ارشاد